Monday, July 11, 2011

10 Restoran Termahal di Dunia 2011

Cerita pasal makan ni paling mahal pun aku makan di secret recipe..kopak juga la dalam RM40 seorang..paling best nasi lalap la..tapi ada tempat makan mahal kalau kita mampu...setakat nak try tu ble la..kalau malam-malam bini bawak makan situ mampus juga jawabnya..di bawah ni adalah senarai 10 restoran termahal dunia setakat 2011..

10. “Boeucc”, Milan (Italy)
Makan malam untuk seorang: $62 (RM235)














Boeucc mempunyai ruang makan yang dihiasi dengan indah, pencahayaan romantik yang terang lembut, lukisan dan seramik. Lawatan ke restoran tidak lengkap tanpa hidangan daging anak lembu dengan kentang puri dan lauk risott kunyit.

9. “Whampoa Club”, Shanghai (China)
Makan malam untuk seorang: $81 (RM307)














Terletak di antara emporium runcit dan restoran mewah yang terpopular dan tertinggi di bandar. Suasana yang menarik restoran terletak pada hiasan yang termasuk kaca pastel, panel dinding mewah Art Nouveau dan lampu-lampu kristal. Tarikan restoran ini adalah jalur daging rangup dengan kulit oren kering-matahari (dijemur di bawah matahari) dan 'drunken chicken'.

8. Steak house “Queue De Cheval”, Monreal (Canada)
Makan malam untuk seorang: $97 (RM368)














Makanan terbaik untuk dicuba dalam Antrian De Cheval Steak House adalah 'corn-fed beef'. Ianya kering selama 35 hari sebelum disediakan dan dihidangkan.

7. “El Amparo”, Madrid (Spain)
Makan malam untuk seorang: $100 (RM380)














Lokasi El Amparo salah satu faktor mengapa ia di antara restoran yang diminati di Madrid kerana ia adalah bekas sebuah rumah pengangkutan. Ia adalah popular untuk koleksi wain yang dari Semenanjung Iberia. Makan malam pilihan Chef adalah salmon sejuk dengan 'sorbet' tomato dan 'souffle' coklat yang tinggi.

6. “Sushi Kaji”, Toronto (Canada)
Makan malam untuk seorang: $128 (RM486)














Dikenali daripada makanan yang ditawarkan oleh chef eksekutif Mitsuhiro Kaji bernilai $80, $100 dan $120. Sajian menggembirakan untuk peminat makanan adalah berbeza samada dari 'belut panggang', 'fluke' goreng dengan sos tomato pedas, jeruk timun dan sup strawberi dan tembikai.

5. "Ciarla" (nama sebelum "Alberto Ciarla"), Rome (Italy)
Makan malam untuk seorang: $113 (RM429)














Restoran Ciarla dengan kemewahan menu-menu lazat menawarkan hidangan hidangan selaras dengan rasa musim. Tujuh kursus-kursus yang ditawarkan oleh Menu Fisherman termasuk linguine dengan ikan tuna, ikan todak hiris dan tagliatelle dengan kupang dan panggang

4. “Acquarello”, Munich (Germany)
Makan malam untuk seorang: $125 (RM475)













Sebuah restoran Itali gaya Mediterranean bergolek dalam kemasyhuran untuk menu yang pelbagai yang merangkumi segala-galanya dari merpati ke anak lembu ke pasta. Mereka menawarkan hidangan ikan yang ditawarkan terlalu enak bagi lidah untuk menentang keinginan.

3. Gordon Ramsay, London (UK)
Makan malam untuk seorang : $183 (RM695)














Gordon Ramsay adalah seorang chef British yang membuat usaha ke dalam bidang perniagaan restoran dengan restoran eponim beliau pada tahun 1998. Restoran ini mempunyai hanya 13 meja tetapi masih mengalami pemgunjung setiap malam. Ciri-ciri utama menu adalah Cornish Lamb dan merpati dengan 'foir gras'.

2. Alain Ducasse au Plaza Athénée, Paris (France)
Makan malam untuk seorang : $231 (RM878).














Ini adalah salah satu daripada tiga restoran terkenal di bawah Alain Ducasse, Plaza Athene terletak di sebuah hotel utama di Paris. Ia masih ditutup pada musim panas setiap tahun dan pada hari sebelum Krismas.

1. Aragawa, Tokyo (Japan)
Makan malam untuk seorang : $368 (RM1398).














Aragawa adalah restoran steak yang sangat terkenal di daerah Tokyo Shinbashi. Walaupun dikatakan untuk hidangan daging lembu di seluruh Tokyo, Ia harus menjadi tempat terbaik untuk peminat steak.

Malangnya tiada tanda halal untuk semua restoran ini..so kalau nak juga merasa tanggung sendiri ya..aku tetap juga suka nasi lalap warung jawa..

1 comment: