Wednesday, August 17, 2011

10 BERLIAN TERMAHAL DI DUNIA

Bulan lalu aku tengok barang kemas di kedai. Saja ja tanya berapa untuk hadiah hari jadi. Aku pun pilihla rantai yang ada berlian tu..dalam fikiran aku tak lari la dalam RM500 sekali rantai ngan buah..Amoi tu pun amik la kalkulator..kira punya kira RM1555.00..Tekejut la aku taula tak pernah beli barang kemas ni..Mahal juga rantai yang ada berlian besar macam biji epal ja..hehe..Aku terfikirla nak wat artikel ni untuk panduan korang..

Di bawah ni adalah antara berlian yang termahal di dunia.

10. The Allnatt Diamond
(1.00 USD = 2.97650 MYR)
Harga $3 Million = RM8.9 juta














Diamond Allnatt adalah berlian saiz 101. 29 karat (20. 258 g) dengan potongan kusyen, di nilai dengan warna Kuning Fancy Vivid oleh Institut Gemological Amerika. Berlian ini dinamakan sempena Mejar Alfred Ernest Allnatt, askar, sukan, seni dan dermawan serta penaung. Walaupun tidak diketahui dengan tepat di mana Allnatt berasal, ramai pakar percaya bahawa ia boleh didapati dalam apa yang kini dikenali sebagai De Beers Diamond Mine Premier.


9. The Moussaieff Red diamond
Harga $7 Million = RM20 juta














Red Moussaieff ditayangkan sebagai sebahagian daripada pameran Smithsonian "The Splendor Diamonds", sebagai tambahan kepada 'De Beers Millennium Star' dan 'The Heart of Eternity'. Moussaieff Red Diamond adalah berlian yang di ukur 5. 11 Karat (1. 022 g) dan dipotong segi tiga cemerlang (Kadang-kadang Dipanggil satu trilion atau potong Trilliant), di nilai dalam warna sebagai Merah Fancy oleh Institut Gemological Amerika. Walaupun ini mungkin kelihatan agak kecil berbanding berlian lain yang terkenal, pada hakikatnya, Menurut laporan GIA Moussaieff Merah adalah Fancy Red terbesar yang mempunyai nilai.



8.The Heart of Eternity
Harga $16 Million = RM47.6 Juta














'The Heart of Eternity' adalah berlian yang berukuran 27.64 Karat (5.528 g) dan warna dinilai sebagai "Blue Fancy Vivid" oleh Institut Gemological Amerika. 'The Heart of Eternity' dipotong oleh Kumpulan Steinmetz menggunakan berlian sebelum dijual kepada Kumpulan De Beers. Berlian ini mempunyai kelas warna yang sangat jarang di temui. Ia ditemui di Premier Diamond Mine di Afrika Selatan.


7. The Wittelsbach Diamond
Harga $16.4 Million = RM48.8 Juta


















Wittelsbach Diamond juga dikenali sebagai Der Blue Wittelsbacher adalah berlian biru yang mempunyai 35.56 karat (7.11 g) dengan kejelasan VS 2 yang telah dihargai oleh golongan bangsawan Eropah selama berabad-abad. Ia telah menjadi sebahagian daripada kedua-dua mahkota berlian Austria dan Bavaria. Warna dan kejelasan telah dibanding dengan Diamond Hope. Ia mempunyai 40 mm pada garis pusat dan 8. 29 mm secara mendalam. Segi 82 telah disusun dalam corak tipikal. Lihat bintang di mahkota secara menegak dibahagikan dan pavilion mempunyai enam belas aspek seperti jarum, tersusun secara berpasangan, menunjuk keluar dari sudut culet.


6. The Steinmetz Pink
Harga $25 Million = RM74.4 Juta














Pink Steinmetz adalah berlian seberat 59.60 karat (11.92 gram), diberi warna sebagai Fancy Vivid Pink oleh Institut Gemological Amerika. Pink Steinmetz berlian yang terbesar dikenali yang telah diberi Pink Vivid. Pink Steinmetz dipaparkan sebagai sebahagian daripada pameran Smithsonian "The Splendor of Diamond".


5. The De Beers Centenary Diamond
Harga $100 Million = RM297.7 Juta


















De Beers Centenary Diamond mempunyai 273.85 karat (54.77 g), berlian ketiga terbesar telah dihasilkan dalam Premier Mine. Tahap D Diamond Centenary diklasifikasikan berdasarkan warna yang di nilai oleh Institut Gemological Amerika, yang merupakan gred tertinggi berlian adalah yang tidak berwarna dan tidak cacat dalaman dan luaran. Diamond Centenary dinamakan seperti yang ditunjukkan dalam kekasaran ke Centennial. Diamond Centenary diumumkan dalam bentuk akhir Mei 1991.


4. The Hope Diamond
Harga $350 Million = RM1 Bilion














'The Hope Diamond' adalah besar, 45.52 karat (9.10 g), ia terletak di Smithsonian Museum of Natural History di Washington DC - Hope Diamond di lihat kebiruan dengan mata kasar kerana bilangan kesan boron dalam struktur kristal, tetapi mempamerkan fosfor merah di bawah ultraungu cahaya.


3. The Cullinan diamond
Harga $400 Million = RM1.19 Bilion


















Berlian Cullinan adalah berlian kasar terbesar-kualiti berlian yang pernah ditemui dengan 3,106,75 karat (621.35 g). Menggilap batu dari permata terbesar yang bernama Cullinan I atau Bintang Afrika Pertama, dan pada 530,2 Karat (106.0 g) adalah berlian terbesar di dunia sehingga tahun 1985 penemuan Golden Jubilee Diamond, 545,67 karat (109.13 g), juga dari Mine Premier. Cullinan I kini dipasang di kepala dengan kayu Salib.

2. The Sancy Diamond
Harga = tak ternilai














Sancy, berlian kuning pucat 55.23 karat (11.05 g) pernah terkenal dengan kepunyaan Moguls Great purba, tetapi lebih mungkin berasal dari India yang akan dipotong kerana tidak biasa dengan standard Barat. Batu berbentuk perisai-terdiri daripada dua mahkota kembali (batu atas tipikal) tetapi tidak mempunyai apa-apa persamaan dengan pavilion (bawah batu, di bawah tali pinggang atau tengah-tengah badan).


1. The Koh-i-Noor
Harga = Tak ternilai













Berlian Koh-i-noor bermaksud "Mountain of Light" dari Parsi, juga dieja Kohinoor, Koh-e Noor atau Koh-i-Nur 105 Karat (21.6g) adalah berlian terbesar di dunia yang pernah diketahui . Koh yg bernas berasal di Golconda di negeri Andhra Pradesh di India. Ia dimiliki oleh pelbagai Sikh, Mughal dan raja-raja Parsi yang berjuang keras lebih di pelbagai tempat dalam sejarah dan ditawan sebagai masa kerosakan perang dan sekali lagi. Selepas sepenuhnya diabaikan, Maharaja Ranjit Singh akhirnya disita oleh East India Company dan menjadi sebahagian daripada Jewels Mahkota British apabila Perdana Menteri Britain, Benjamin Disraeli mengisytiharkan Empress of India Ratu Victoria pada tahun 1877. Ini adalah legenda bahawa sesiapa yang mempunyai Koh-i-Noor adalah untuk menakluk dunia.

Jadi itu la dia berlian termahal di dunia ini. Sesiapa yang mempunyai orang yang tersayang dan ingin memberikannya berlian saya cadangkan berlian Koh-i-Noor..Malangnya ia tidak ternilai dan mustahil untuk di miliki. Tapi kasih sayang itu sebenarnya tak ternilai..Jika ia benar menyayangi..

No comments:

Post a Comment